EN DAG I JANS LIV (Helin)

14517377_10154033182668251_168149072316750314_n.jpg

Originalpublicerad 29:e sept 2016

EN DAG I JANS LIV
07.00 Vaknar i sked med Wollan. Inget sexuellt alls. Vi tycker bara väldigt mycket om varandra och igår blev det sent och några flaskor prima Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée för att fira demokratin och yttrandefriheten. Vi tar ett ömsint farväl innan vi skiljs åt.
”Partners in crime!” skojar vi halvt ironiskt och kysser varandra på kind. Wollan är mager om bena, tillika om armar och hals… men vilken kämpe… bäst när det gäller… my Reptilian Overlord NWO-brother…
…………………………….
08.00 Tar BMW-SUV:en till jobbet. Det tar märkligt lång tid att komma dit idag… det är som om jag körde på ett sluttande plan… jag får gasa och gasa för att ta mig framåt men till slut dyker det vackra gamla DDR-komplexet vid Gärdet upp vid horisonten. Babels Torn… ett visst tjatter råder därinne – jag vet – men som den skickliga chef jag är ska jag nog snart få alla att tala samma språk… det råder nya tider nu (pun intended)…
……………………………..
08.15 Parkerar i varmgaraget och kliver in i hissen till direktionsvåningen (de spelar muzakversionen av min favoritlåt: ”The Girl From Ipanema” på väg upp”.)
Allt känns tryggt och ombonat.
Luftkonditioneringen surrar rofyllt i bakgrunden… lattemaskinen gurglar hemtrevligt i sitt hörn…. ett rikt och fungerande land detta. Jag förstår inte varför folk klagar? Vad är problemet? Här är gudagott att vara!
………………………………
08.20 Stannar till i korridoren och hejar på vår nya städare Mbeke. Präktig gosse. Passar på att lägga armen om honom och ta en bild som jag sen lägger upp på Instagram med texten:
”My good friend, Bmeke – keeping it clean!”
……………………………….
08.30 Dagens första möte. Har samlat nyhetsredaktionerna för en klargörande diskussion efter gårdagens debatt i Aktuellt… och jag kliver upp i talarstolen och påbörjar min ukas:
”All animals are equal… but some animals are more equal than others…”
Josefsson blänger dumt på mig från sin plats längst fram.
Det är som att stirra in i ett dubbelpipigt hagelgevär och jag känner genuin olust över att behöva nära denna halvfascistiska orm vid min barm. Men det skulle väl bli ett jäkla liv och jag fockade fanskapet… Nike Nylander sitter och snörper på munnen till vänster men till höger sitter Hanna, min Hanna, och hon ler som en sol, mimar till mig:
”Fortsätt, min strålande konung, fortsätt!”
………………………………..
09.00 Jag och Hanna tar ett separat möte. Dagens P–etta: Hur får vi in Lindberg och Virtanen i organisationen…? Har det gått länge nog nu. Skulle folk märka om vi gjorde det eller skulle det bli samma vanliga trötta gnäll om nepotism och kotterier? Hanna råder mig att vänta men jag känner att det brinner i knutarna. Alternativmedia mobiliserar och det bästa sättet att möta detta är att stärka public service med fler människor som tänker rätt och riktigt.
Anders skulle kunna chefa över antingen Aktuellt eller Rapport (eller varför inte båda…?) medan Virtanen tar nöjesprogrammen. Vi behöver bli mer folkliga där… kanske ett magasin om vinprovning? Ett reseprogram där Fredrik guidar tittarna runt på sina smultronställen i Bordeaux och Toscana…?
……………………………….
10.00 Tiokaffe. Äter en burk Foie Gras Larnaudie och dricker två glas 2007 Louis Michel Premier Cru Montmain Chablis i nere teknikernas fikarum. Personalen studerar mig respektfullt. Och jag förstår dem. Att en chef är så här down-to-earth och kan sitta och gabba avslappnat med plebejiska fotografer, redigerare och – gud vet vad de gör alla – hör nog inte till vanligheterna.
………………………………..
11.00 Produktionsmöte med Black Lives Matter. Jag, Hanna och Momodou diskuterar en svensk version av Alex Haleys ”Rötter”. Det är dags nu – att en gång för alla göra upp med den svenska vithetsnormen och de svartas fruktansvärda historia i detta land… Kan vi be Arnstad regissera? Kan Rashid Musa spela huvudrollen?
Momodou är avvaktande. Det är som om han sitter och trycker på nåt och till slut exploderar han:
”DET HÄR MÖTET ÄR TILL 66% VITT!”
Hanna och jag är helt oförberedda…
”M-men vi är ju på DIN sida i det här…” stammar hon olyckligt.
Men Momodou är omöjlig att blidka och mötet avbryts. Känslorna svallar och det slutar med att jag får ringa på vakt. Herregud. Såna där GÅR inte att ha i möblerade rum… de förstår inte sitt eget bästa… här gör man allt för att hjälpa dem… herregud… vi är väl alla MÄNNISKOR i slutändan!?
………………………………..
11.20 Jag och Hanna delar på en rumstempererad Artadi Viña El Pisin för att lugna nerverna.
………………………………..
12.00 Lunch med Wollan, Wiman och Anders på ”Hammaren & Skäran” i Gamla Stan. Jag berättar om morgonens skakande upplevelse och de andra nickar eftersinnande. Wollan förklarar att man måste ha tålamod med såna som Momodou. De finns så mycket ackumulerad ilska i dem. Wiman tror att de går att slipa till med utbildning medan Anders anser att man måste dem låta bejaka sina naturliga instinkter.
Svårt! Vi har ju ett ansvar att hjälpa! Att fostra!

…………………………..
13.00 Tillbaka på jobbet.
Spänd stämning i korridorerna… jag går med högt huvud till mitt kontor men tycker – oss emellan – att det börjar kännas olustigt… Så här var det aldrig på Aftonbladet… där var alla överens… där drog alla åt samma håll, vi läste samma böcker, lyssnade på samma musik… åt på samma femstjärniga krogar… Här finns det ett stråk av anarki i luften… är det gårdagens debatt som spökar?
Jag plockar in städaren Mbeke på mitt rum för att fråga honom om HAN hört nåt?
”Please, mr Jan…” slingrar han sig fegt. ”I don’t speak English…”
Jag beslutar mig för att gå rakt på sak:
”Pratar de om mig? Vad säger de? Planerar de att avsätta mig?”
”Please…” Mupanto hukar bakom sin grisiga mopp. ”I don’t want to get fired… I just want to do my job, mr Jan kind Sir and master…”
Jag ställer mig vid dörren och öppnar den på glänt, kikar ut:
”Hör på Mbenga… från och med nu jobbar du för mig. Jag vill att du nästlar dig in på Aktuelltredaktionen redan idag och antecknar allt de säger… här…” Jag öppnar plånboken och tar fram en hundring som jag stoppar i hans bröstficka innan jag skjuter ut honom i korridoren igen:
”RID I NATT!”
…………………………
13.30 Dricker tre glas Masi Amarone della Valpolicella Classico Serègo Alighieri Vaio Armaron och mular en påse Polly till det.
Jävla journalistpack. Ska DE tala om för mig hur man gör en tidning? Jag menar: hur man gör teve…
Absurt!!
Men här ska snart bli ordning på torpet…
…………………………
14.00 Krismöte med nyhetsredaktionen. Det råder upprorsstämning. Folk tror att allmänheten inte ”litar på oss längre”… så jag kliver upp i tribunen igen och förklarar pedagogiskt:
”Jag är helt för yttrandefrihet… men givetvis till en viss GRÄNS.
”…och exakt var går den gränsen?” envisas dissidenten Josefsson som mer och mer liknar en förvuxen råtta i mina ögon. Hans simmiga blick, hans gula betar, den långa skära svansen…
”Käre Winston…” ler jag fryntligt.
”Hursa?”
”Jag menar, käre Janne… det här handlar om allas lika värde och att stå upp för det – inget annat…”
”Har Vavra Suk och Jimmie Åkesson samma värde som alla andra?” piper Nike Nylander och jag ger henne ett avmätt leende. Hon är söt när hon försöker tänka… men det är svårt att ta nån som heter som en kapitalistisk sportsko på allvar…
”Det här mötet är över,” förklarar jag bestämt. ”Återgå till era arbetsuppgifter.”
…………………………..
14.30 Förhör Maputo inne på mitt rum. Hur pratades under mötet? Vem har ritat karikatyren av mig inne på herrtoalettens vägg? Är jag verkligen så där stor? Aldrig! I’m big boned!
”Please, master Jan…” gnäller Mugere och håller upp sin vidriga mopp. ”Just cleaning – no politics… That’s why I came here – to get away from politics and communism.”
”What’s wrong with communism!?” säger jag skarpt och naglar fast honom med blicken. ”Are you against communism? Don’t you know that it’s the greatest ideology in the history of Man – on paper – not in reality but on paper!?”
Mogundu grimaserar olyckligt så jag kör ut den svamlande kretinen i korridoren. Uppenbarligen behöver han omskolas innan jag kan använda honom fullt ut. Skickar mail till Hanna och frågar om han kan gå bredvid henne resten av dagen.
…………………………..
15.00 Josefsson och Nylander tränger sig in på mitt rum och vill veta ”hur jag tänker”. Har jag plockat med mig mina ”vansinniga” politiska åsikter från Aftonbladet. Försöker jag och Hanna vrida SVT ÄNNU mer åt vänster?
”Det går väl inte?” skämtar jag lättsamt men de står på sig och nu inser jag, som i blixtbelysning: de röstar på SD…
Fienden mitt ibland oss.
…………………………
16.00 Krismöte med Hanna och Mbantu. Det kokar ute i korridorerna (enligt Mboko). Public services varumärke är i ”fara”. Gårdagens debatt i Aktuellt ”blottade oss som en splittrad och politiserad organisation”.
Trams!!
Public service har aldrig mått bättre.
”People seem very angry” svamlar Mkoto innan jag slänger åt honom en banan.
”Tyst and listen! This is above your fattningsförmåga!”
Jag ritar upp på whiteboarden för Hanna hur vi ska göra. Janne Josefsson blir utrikeskorrespondent på Nya Hebriderna. Nike Nylander skickar vi till Damernas Värld. Där kan hon sitta och skriva om handväskor och scarfer och annat som passar hennes lilla huvud bättre.
Hanna antecknar ivrigt.
………………………….
17.00 Tar SUV:en in till city för att äta middag på L’Apparatchik med Anders L, Alice B och Annette N. Vi är alla ense: det fria ordet är i fara – något måste göras!! Medialt undantagstillstånd? Släcka ner internet?
Men först: kalvbräss, kinesiska svalbon, Death by Chocolate och fyra flaskor Clos Fourtet St.-Emilion.
(De andra delar på en Meiomi Pinot Noir Monterey-Sonoma-Santa Barbara Counties)
Till efterrätt: en Big Mac med strips och cola som kyparen hämtar på vespa.
……………………………..
18.00 Föredrag på kulturhuset. Jag, Jonas Sjöstedt, Anders L, Åsa L, Daniel Poohl och Aron Etzler diskuterar vikten av att samhällsdebatten är nyanserad och att alla får komma till tals.
Publiken applåderar kraftigt efter varje anförande.
Pausmusik: Dror Feiler spelar rörande version av Bandlera Rossa medan jag och de andra stärker oss med några glas Altamura Cabernet Sauvignon Napa Valley. Jag är fortfarande så upprörd över att Nya Tider fick ställa ut sina judelampskärmar på bokmässan att jag måste äta en jättetoblerone och två påsar sura bilar.
…………………………….
19.00 Tillbaka till L’Apparatchik för eftersläckning. Anders hakar på. Ingen av oss har ro i kroppen att åka hem. Det är mörka tider i Sverige just nu. Allas lika värde är under attack. De grumliga vattnen blir allt grumligare. Det är dags för en utrensning. Anders har ingångar på Rosenbad och lovar att fixa ett möte med Stefan och Ylva.
Jag nickar bistert. Game on.
…………………………….
20.00 Tittar upp på Aftonbladet och pratar lite taktik med Martin A. Martin är bra. Inga spärrar där. Han föreslår att vi anställer ett nytt Stockholms blodbad så fort som möjligt:
”Halshuggning av Åkesson och hela SD:s partistyrelse på Stora Torget i Gamla Stan. Sen sparkar vi huvudena nerför Yxsmedsgränd ända ut i Riddarfjärden. Problem solved.”
Jag funderar en stund… vansinne? Eller det enda rimliga?
Vi skålar i varsitt glas absinth innan Martin sätter sig ner och skriver nästa text.
…………………………….
21.00 Tar SUV:en ut till Gärdet för medverkan i Aktuellt. Debatterar värdegrund med Greider och brunråttan Bali. Jag hör inte ett ord vad han säger utan koncentrerar mig på att dricka stadigt ur glaset med Bodegas Godeval Valdeorras Viña Godeval Cepas Vellas som Hanna så påpassligt ställt fram.
Hur FAN kan en person med Balis bakgrund vara så ute och cykla i alla avseenden? Det stör mig ENORMT!! Han borde veta sin plats… borde vara tacksam över att han fick chansen att komma till Sverige… inte förslösa denna chans genom att gå med i moderaterna… osmakligt…!!
Och vafan har tagit åt Greider på sistone?? Han håller MED brunråttan. Och varför är han klädd i Captain America-kostym!?!!?!? Med sköld och allt. Cosplay!???
Bali fnissar ohejdat åt mig när jag försöker prata. Jag blir så störd av hans skägg (och av Greiders glimmande ögon inne i den där masken) att jag bara får fram:
”Stå upp för… värdas lika alle… grund värderätt… blrgl… ”
Sveper vinglaset medan Nike Nylander räcker ut tungan åt mig när hon inte är i bild.
……………………………
22.00 Åker hem i SUV:en och lägger mig framför teven med en maxipåse ostkrokar, en Stiltonost och några flaskor Château Canon-La Gaffelière S:t Emilion på magen. Känner mig irriterad och uppblåst. Magen krånglar. Igen. Det är den där jävla Josefssons fel.
Krypto-SD!!
Men att även NYLANDER visade sig vara det… fy fan… och där ska man behöva jobba. Det här kommer aldrig att gå. Jag har INTE förtroende för personalen!!!
Tar fram min gummihandske och attackerar den frenetiskt; studsar en stund upp och ner på soffan tills trycket lättar.
……………………………….
22.00 Råttan Josefsson sms:ar och ber mig förklara vad jag ”menar” med att begreppet ”allas lika värde” inte kan diskuteras…? Skulle jag välja Breivik över min fru om jag var tvungen? Har Abu Bakr al-Bagdhadi samma värde som mina barn?
Jag trycker bort honom.
Han har redan avslöjat sig som SD. Ingen idé att öda tid på såna svin.
………………………………..
23.00 Går in på Mia Khalifas hemsida.
Kan inte bestämma mig för om jag ska bli upphetsad eller harmas i djupet av min själ av hennes bilder… om inte DETTA är en form av ismalofobi så vet jag inte…:
”I’m taking charge of my own fantasies and documenting them for the world to see is my way of rebelling against what is normal for a girl like myself.”
Fruktansvärt.
Hon blir utnyttjad av högerpopulistiska krafter! FÖRSTÅR HON INTE!!!

…………………………….
23.20 Äter en påse twist, en burk svart Beluga och några Japp medan jag avslutar den sista slurken Château Canon-La Gaffelière St.-Emilion.
Chattar med Anders.
Tydligen har det skett ännu en ISIS-inspirerad skjutning i Usa… Anders uppmanar mig att instruera nyhetsredaktionerna på SVT att inte bry sig om det. Det spelar bara SD i händerna. Bättre att lägga locket på.
Jag håller med men undrar för mig själv:
”Hur länge ska vi orka hålla emot…?”
Ibland känns det som att stå där med fingret i en damm som är på väg att brista… även om jag VET att vi MÅSTE orka. För det godas skull. För demokratin, karriären och partiet.
I omvänd ordning.
………………………………
00.00 Somnar och drömmer att jag är överpräst i Katolska kyrkan.
Året är 1578 och jag står på torget i Toledo, redo att dra fingernaglarna av Josefsson med en glödande järntång…. folket jublar… Anders dansar runt oss i sin narrluva med bjällror… och ovanför oss är himlen blå… solen lyser… blodet flyter… det är en bisarr dröm – det erkänner jag… men märkligt befriande…
… och över hela scenen dånar Zara Larssons cover av Hanna från Arlöv ut…
Freud.

Jag menar: frid.

Kommentera

