EN DAG I ALEXS LIV (Schulman)

Originalpublicerad 21:a nov 2016

15202546_10154190128113251_8125817300600195150_n
06.00 Vaknar kallsvettig. Angst. Ennui. Weltschmerz. Ångest över världens ondska; ångest över att jag kommer att vara helt bortglömd om 100 år (i värsta fall om 50)…

Fast mest av allt har jag ångest över att JAG inte fick ligga med den där slampiga blondinen på Spyan i februari 2009. Och att Sigge fick.

Fan!

Jag FÖRTJÄNAR verkligen att ligga med såna… men det är nåt med mitt avslappnade, ödmjuka leende som skrämmer bort dem… I’m too good for this world… jag och Unge Werther… Ich bin mehr als einmal trunken gewesen, meine Leidenschaften waren nie weit vom Wahnsinn
……………………………………

07.00 Slår mig ner vid datorn och blickar ut över Östermalm.
Solen stiger sakta över de välvda, ärggröna plåttaken… smälter dem sakta i kanterna… som ett fotografi räddat ur elden… naggat i kanten av glöd och förgängelse… AH!… BRA!!!

Nej, vänta… fan det är ju inte JAG som skriver detta… FAN IGEN!!

V-a-r-f-ö-r ska jag vara en sån glorifierad, pengakåt medelmåtta! MÅSTE man lida för att kunna skriva annat än innerstadschica plattityder…??

Jag HATAR att hela tiden ha i bakhuvudet att jag i grund och botten är en nervöst flinande dussinpennalist. Hur mycket jag än försöker sminka över det med politiskt korrekt SD-hat.

Precis som Schyffert.

Fan!)
…………………………………….

07.30 Rullar fram den antika timmergalge jag köpte på Bukowskis för 50 000.
Sätter mig under den och skriver en krönika till Expressen om att vi på Den Goda Sidan måste vakna nu. Trump vann – SD kommer att vinna i Sverige om två år. Glappet mellan tyckareliten och en underbetald sjuksköterska i Grums börjar bli absurd.
Ingen står på de svaga och fattigas sida – utom jag. JAG för deras talan från och med nu… det är min nya grej… lyssna på mig – jag har fattat… once I was blind but now I can see… people have the power…
……………………………………..

07.40 Lägger mig i jacuzzin och äter frukost – gåsleverpastejmackor och Oboy.
Får pedikyr av filippinskan som jobbat hos mig i snart ett år.
Jag högläser en briljant passage ur min senaste krönika för henne mellan blossen på Havannan:
”Sådan är den beskaffad, den nya empatilösheten, den som vi numera stöter på hela tiden i vardagen omkring oss. Den är numera så utbredd att man nästan kan tala om ett drag hos oss svenskar.”
Jag tittar på filippinskan.
”Briljant, inte sant?”
Filippinskan ler outgrundligt.
”Shall I fetch some more foie de gras, master Schulman?”
”Alltså jag är så jävla BRA…” snyftar jag till och sväljer gråten. ”Så JÄVLA empatisk… så SJUKT solidarisk… hur _KAN_ DN inte vilja värva mig…!? Hur har de MAGE!?”
Filippinskan masserar mina fötter med arganolja.
”Please master Schulman, don’t cry…” viskar hon mjukt. ”You have a very handsome smile… It does not at all betray your inner deceit and fakery… nor does it make small children cry in horror… people look at you and feel very soothed… trust me…”
Jag lutar mig bakåt och blundar, som Dardels döende dandy…

http://www.expressen.se/…/empatin-finns-inte-langre-kvar-b…/

………………………………………
08.45 Tar på mig min lejongula kamelhårsulster från Hugo Boss och min rödvitrutiga Rabbit Fur Aviator Hat från Saks 5th Avenue och kliver ut i den bistra verkligheten runt Karlaplan.
Går rask morgonpromenad bort till Östermalmshallen för att skaka av mig nattens ångest.
Tänker dystert: VARFÖR slog jag inte igenom runt 1999…!?
Min tillkämpade fin de sècle-weltschmerz hade gjort sig så jävla bra då. Jag hade varit min tids svar på både Munch och Verlaine. Inte som nu – då jag bara är en i mängden av överbetalda goddagspiltar i periferin av ett snabbt sönderfallande post-Obama-Europa.
Jag bor för fan inte ens i Barcelona! Inte ens i LONDON!!

Skandal!
(note to self: Googla hur fin de siècle faktiskt stavas).
………………………………………
09.00 Dricker en stark sojaespresso på Ghyllenmurfvs Baahr & Caphé Eftertr.
Läser DN under stigande frustration.
Hur kan kan den där fjuniga f-ttkramaren Wiman skriva där och inte jag..!? Hur är det ens möjligt!??
Varför ringer inte Fokus!? Filter!? Wired!? Esquire!?
Förresten kan DN ha sin pretentiösa jävla filterbubbla för sig själva. Jag lovar att de sjunger karaoke på firmafesterna. Bra Vibrationer med Kikki… dricker Periquita… tar varandra på brösten i smyg…
…och inte ens ironiskt.
De saknar det trygga, monokulturella Sverige de växte upp i men vågar inte erkänna det. Precis som Filip & Fredrik; de säger en sak utåt men tycker nåt helt annat mellan Dom Pérignon-skål och Operabarsvägg.
(Fan, jag skulle verkligen passa P-E-R-F-E-K-T på DN…! Kom igen nu, då! Ring mig!! RING FÖR HELVETE!!!)
……………………………………….
10.00 Taxi till Gärdet. Möte på SVT om ny tv-serie.
Batman & Robin (a.k.a Helin & Stjärne) vill skicka ut mig på jakt i norrlands inland efter den mytologiska ”SD-väljaren”.
Finns hen? Eller är det en fata morgana? En Facebookfejk?
Deras interna research visar att SD i själva verket bara har 3,9% av väljarkåren. Det är Facebookdelningar och annat som får dem att verka större.

Jag tackar ja.
Jag är ju en folkets man, gubevars. Är det nån som kan tala med ensamkommande på ensammkommandes vis och med fly over-countrybor på balochi, kamkata-viri, wakhi, ishkashimi och munji så är det jag.
Boka flyg redan nu.
It’s on.
Helin hämtar tre glas och vi skålar i en halvsunkig Cabernet Sauvignon Rosé.
”чаша kamratare!”
………………………………………..
11.00 Antastas av blind, svart tiggare på väg ut från SVT.
Han kommer rullande i en sån där liten vagn med gnissliga hjul; kavar sig fram på smutsiga vantar… drar mig i rockskörten…
”Hey man, what’s happening?” ler han insmickrande. ”How ya’ doing’? Once you’ve had a man with no legs you never go back, baby…”
Jag sparkar mig fri och hoppar in i den väntande taxin.

(Även MIN empati har sina gränser.)

…………………………………………

12.00 Lunch på af Cuukhhufvudh i Gamla Stan.
Beställer in nåt enkelt – har för mycket ångest idag för att vara särskilt hungrig; några kinesiska svalbon bara… lite sköldpaddssoppa… en pekinganka… Death by Chocolate…
Sigge väntar i stambåset.
”Har vi losat touch med vår pod-publik?” gäspar han lojt och ögnar genom vinlistan.
”Vem bryr sig?” säger jag irriterat, ”bara vi får pröjs.”
”Vem ÄR vår pod-publik!?” koketterar Sigge och beställer in en Ornellaia (2009) av den sexiga lilla hardbodyn som serverar. ”Seriöst, jag har verkligen ingen aning…”
”Tror mest det är white trash i glesbygd,” säger jag i ett ögonblick av Werthersk klarsyn. ”…fast i mitt huvud – när vi sänder – är det Croneman och Schottenius… Chuck Klosterman och Scott Dadich… Puma Swede… Zach Galifianakis…”
Sigge tittar upp.
”Croneman ser ut som en av dom i tårtan, har du tänkt på det?”
”Janos?”
”Nej, Frasse.”
……………………………………………….

13.00 Sturebadets VIP-Gym.
Kör hammercurls medan jag lyssnar på Lilla Drevet och försöker förstå vad som är så jävla bra med dem.
Måste bli biffigare hur som helst.
Seriöst: tjejer gillar inte spetor (och inte jag heller).
Min PT säger att jag är en ektomorf leptosom men jag vill inte vara det. Det låter sjukt osexigt… jag betvivlar att Knausgård är en sån… eller Richard Yates…
Vrider upp volymen i hörlurarna – Call on Me med Eric Prydz – och försöker le biffigt in i helkroppsspegeln men det ser inte klokt ut… seriöst… hade Baudelaire underkastat sig detta?
Hjalmar Söderberg?
Aldrig i helvete.
Jävla skit att man ska vara så fåfäng… jag är verkligen SLAV under min fåfänga… inte som sugainkinderna-Sigge, men nästan…
Fan!!

…………………………………………
14.00 Går lång, ångestfylld, kontemplativ promenad runt Valdemarsudde.
Sverige börjar bli för litet för mina tankar.
Jag förstår vad Lundell menar nu. Men han knäckte aldrig den internationella koden – som Ace of Base och Dr Alban.
Han blev kvar.
Ska det bli samma för mig? Ska även JAG sluta som en paranoid, halvfnoskig eremit på Österlen? Sitta där och blogga om småfåglar och väderfenomen när jag blir gammal? Gråtrunka till Öppna Landskap?
NEJ!
Jag är bättre än så!
Sverige FÖRTJÄNAR bättre!!!

………………………………………….
15.00 Hemma igen.
Sätter mig och skriver. Ny romanidé. Min morfars farfar lär en gång ha misshandlat sin första fru med en bakspade.
Pang.
That’s a novel.

https://www.youtube.com/watch?v=29opxTnc-8w
………………………………………….

16.00 Läser Flashbacktråden om mig själv. Konstaterar att den inte är ett dugg juicy.
Blir deppad.
…………………………………………..

16.30 Beställer resa till Laucala-ön på nätet.
……………………………………………………

17.00 Åker ut till asylboendet Fejden i Huddinge för att arbeta ideellt några timmar. Twittrar inte om det. Lägger inte ut på FB. Bara gör det. Kommer inte ens att skriva om det i Expressen.

Nån sa: ”integritet – det är att göra det rätta när ingen ser.”

So true.
…………………………………………

18.00 Skänker bort min kamelhårsulster till en frysande afghan.

Gör ingen stor grej av det men ger honom ändå numret till Royal Kemtvätt på Östermalmstorg. Förmanar honom att INTE försöka tvätta den själv. Den är jääävligt dyr – alldeles för dyr för en sån som han, men…

I’m a giver.

One of the good guys.

Han brister i gråt och kramar mig länge och innerligt (…jag FÖRSÖKER att inte tänka på var jag har plånboken men det är svårt… får ångest över att jag inte är bättre än så… men jag har över fem tusen i kontanter där + stamkortet till Spyan…)

(Note to self: boka tid för TBC-vaccin hos Sophiahemmet imorgon bitti SENAST…).
…………………………………………

19.00 Skalar potatis inne i asylboendets kök tillsammans med Chobenge och Chimutengwende från Syrien.

Cho och Chim (som jag lite respektlöst kallar dem) berättar om sina liv i Långbortistan.
Fantastiska, gripande människoöden.

Via en rad rättegångar och häkten runt om i Europa har de till slut landat ”hemma” i Sverige; fulla av storslagna planer och hugskott!

Jag hade ingen ANING om att det bodde så många färgade i Syrien (!) men… de visar mig sina syriska pass så då måste det ju vara sant.

Plötsligt brister jag ut i okontrollerad gråt och där – stående i en hög av slemmiga potatisskal i köket på detta sunkiga asylboende; i ett moln av ganjarök och TBC-baciller – känner jag för första gången – sen Gåsleverfestivalen i Bretagne förra året – att jag L–E-V-E-R!

Fuck you Lars Lindström! Det HÄR är att leva upp till sina pretentioner!!! Det här är att LEVA!!! Utan skyddsnät! Utan fallskärm!

Som Hemingway! Som Manuel Ferrara! Som Glenn Hysén!

https://www.youtube.com/watch?v=M9BNoNFKCBI
………………………………………….

20.00 Tillbaka till stan.

Upprymd. Exalterad.

Uppfylld av ren och oförfalskad medmänsklighet.

Gör snabb fotoshoot för KING mitt på Sergels Torg. De vill att jag ska posera i en sån där stickad kofta som Hemingway har på den klassiska bilden men vi får avbryta halvvägs in eftersom koftan sticks så att jag nästan börjar gråta (och jag TÅL inte smärta).
Jag tar på mig en soft cashmerehalsduk från Oliver Spencer istället.

(Röd, för lite subtil arbetartouche).

Just då går Stig Larsson förbi med en porrig lyxblondin på vardera armen. Han flinar nedlåtande åt mig och gör honnör med två fingrar.

Jag tittar bort.
………………………………………….

21.00 Taxi till Gärdet för medverkan i Aktuellt.

Debatt mot Teodorescu på temat:

”Har svenska B-kändisar ett ansvar att leda integrationsdebatten?”

Greider medverkar utklädd till Jessica Rabbit men säger inget; han bara står där och röker cigarett i munstycke med halvslutna ögonlock.

Teodorescu å sin sida är pigg och på hugget, men jag blir tokig på hennes jävla mansplaining. Och på hennes oschyssta debattmetoder:

”Har DU flyktingar i DITT hem?” frågar hon och ler med spelad älskvärdhet.
Jag gör time-out-tecknet till Hedenmo utanför bild men tydligen går programmet live.

(Fan.)
…………………………………………..

21.30 Pustar ut i logen efteråt.

Känns som att jag ändå gjorde ganska bra ifrån mig. Eller hur?

Alla fattar att Teodorescu är inkvoterad. Hon är Aktuellts porriga minoritets-alibi. Deras mouche. Ungefär som Johan Hakelius var på Aftonbladet en gång i tiden, fast tvärtom.
Förlåt men det ÄR så… hade hon haft samma hjärna och sett ut som Gertrude Stein hade hon max fått sitta i Huddinge kommunfullmäktige för VPK.

Sex sells.

And we’re buying.

”Jag menar: eller HUR…?”

Jag tittar menande på Greider men han bara stirrar och formar ett stumt: ”Me love you long time…” med sina körsbärsröda läppar.

(Pretty freaky.)

https://www.youtube.com/watch?v=gNj0T4uK3lE
…………………………………………..

22.00 Taxi in till stan – AW på Berns med Calle och Sigge.

Vi delar på en flaska Billecart Salmon Nicolas Francois -61 Magnum och konstaterar att vi är samtidens svar på Arvid & Carl Nikolaus Falk + Ygberg…

(…och kanske lite Holden Caulfield).

”Jag vill springa med tjurarna i Pamplona!” utbrister jag dramatiskt medan Calle står helt försjunken i sitt Candy Crush.

”Jag skulle bara vilja KÄNNA nåt…” suckar Sigge med spelad uppgivenhet. ”En enda gång i livet, Alex… fattar du? Bara lite… The thinness of contemporary life…. I can poke my FINGER through it… Don DeLillo, ur ‘Zero K: A Novel’…”

”NU DANSAR VI!” skriker jag och hoppas att ingen ska läsa Katrinas gamla blogginlägg om mig. ”TITTA DÄR ÄR MALIN BERGGREN!!!! TITTA-TITTA!!!!”

http://katrinz.se/jag-smaller-av-om-han-kallat-mig-kandiskat
…………………………………………….

23.00 Dricker Mai Tais i baren medan Sigge pratar med (get this) Puma Swede (!) en bit bort.

Blir grymt psykad av detta.

Visst, borde åka hem till familjen men har för mycket ångest.

Springer ut på dansgolvet och rycker tag i Maria Montazami; försöker dansa bort dödsångesten men det klibbar sig fast vid mig som psykopati på en före detta statsminister.

”Hur GÖR Bret Easton Ellis??? Hur gör Jay McInerney!!!??”
”VA!?” skriker Maria.
”GLAMORAMA! LESS THAN ZERO! HUR _GÖR_ DOM!”
”JAG VET INTE MEN HAR DU TESTAT ALOE VERA!!???”
”JAG SKULLE GE MIN HÖGRA ARM FÖR ATT VARA LIKA BRA!!!”
”VAA!???”
”DANCE YOU FOOL! DANCE!!!”

https://www.youtube.com/watch?v=kFV9yqC_a-Q
…………………………………………….
00.15 Tappar bort Sigge och de andra.
De sa nåt om att åka på ”svartklubb” men sen försvann de bara.
Jag blundar och dansar med i Don’t You Want Me med Human Leauge… snurrar runt runt på stället med utsträckta armar…

……………………………………………..
00.45 Taxi till Söder.
Försöker hångla upp Hanna Fahl inne på Debaser/Medis men hon sparkar mig i skrevet och skriker nåt som ”privilegierat CIS-svin”.
Eller, tja… det kanske inte VAR hon… kanske nån som var lite lik bara… jag projicerar… önsketänkande… de mest förbjudna… ligga sig till krönikörsuppdrag på DN… shit, jag har sjunkit så lågt nu…så JÄVLA lågt…
I nästa ögonblick drabbas jag av akut Weltschmertz.
Känner mig smutsig.
Dum.
Ful.
Fel.
Ringer Sigge i panik men får bara mobilsvar.
Fan!
……………………………………………….

01.00 Taxi över till Stureplan.

Soap… Ambassadeur… Fou… Chixwithdix…. springer runt som en galning och letar efter Sigge med tårarna strömmande nerför kinderna… letar efter NÅN… ett enda vänligt ansikte… Tilde dePaula… Meral Tasbas… Fadde… Hans Rosling… Anders Timell…

VEMSOMHELST!!!

Nån jag kan lägga huvudet i knät på och gråta gråta gråta tills inga tårar finns kvar…
Ler krampaktigt åt de jag möter men ingen vågar möta dödsångesten i min blick…

”KOLLA! STEVE BUSCHEMI!” skriker en tribaltatuerad blondin på dalmål och pekar.
Jag känner hur kallsvetten bryter fram.

Rummet snurrar.
……………………………………………….

01.15 Gubbrummet på Spyan.

Virtanen kommer fram och lägger armen om min hals; drar mig till mig och rapar i mitt öra:

”Saatana roikkumuna! Vittujen kevät! Jumalauta!”

Han stinker White Russian, armsvett och Paco Rabanne.

”Ääääh… jag gara skojar, Schulläää…” sluddrar han och boxar till mig i magen. ”Egentligen tycker jag att du är ett privilegierat överklasssvin men… TILLSAMMANS MOT SD!!!! YOU KNOW…? POLITICS MAKE STRANGE BEDFELLOWS!!! FIGHT THE POWER! GET UP, GET GET GEET GEEEET DOWN; NINE ONE ONE IS A JOKE IN YO’ TOWN!!!”

https://www.youtube.com/watch?v=CPNK0VspQ0M
……………………………………………….

01.45 Sjunger Karaoke på Koreansk Restaurang i Liljeholmen.

”I Will Survive”.

Sen den här:

https://www.youtube.com/watch?v=v6CqiShbBgo
……………………………………………….

02.20 Sibyllagrillen, S:t Eriksplan. Mular grillkorv med räksallad.

Gråter.

Sms:ar Sigge men får inget svar. Vinkar till mig en taxi och åker hem.

Taxichaffisen är från Irak:

”Du vät, Aläx!” ropar han över axeln. ”Dåmm gåddas tid är över i Sverige nu! Fatar du! Dåmm låssasgådda! Nu kommer Djimmi, va! Haha! Som en jävla RACKETT! Och jak och minna kåmpissar kommer rösta SD som FAN om två år! Vätt du varför?? Jo, för jak ELSKAR Sverige!!!! Okej? Jak er TRÖT på den jävvla gåådhets-värdegrund-håbetteku-ingen-dörr-på-toalett-fårbjodd-Tintin-genusplågg-sjitten!”

Jag ger honom en femhundring och ber honom att snälla snälla hålla tyst tills vi är framme.

”Sucks to be good nu va Alex! Eller hor?” skrattar han upprymt. ”TRUMP! BREXIT! FRONT NATIONAL! PEPE THE FROG! MIKE PENCE OCH BREITBART NEWS! MAKE SWEDEN GREAT AGAIN, VA! HOHO! SD SÄGER VADD DU TÄNKER! OCH ALLA NI GÅDDA KÄNDISAR STÅR PLÖTSLIG OFFSIDE MED GÅDDA SKÄGGET I GÅDDA GÅDDHETSBREVLÅDDAN! HAHAHA!! NI SATSADE PÅ _FÄLL_ HÄST!!! WELCOME TO THE TERRORDOME, VA!!! WELCOME TO DJIMMI-LAND!”

https://www.facebook.com/GodEmperorTrump/?fref=ts
………………………………………………
02.45 Hemma igen. Ligger vaken i mörkret.

Funderar på min egen dödlighet; på när jag ska bli avslöjad.

Det STÖR mig att jag får hålla på som jag gör. Det känns som att min gud håller på att samla ihop till en rejäl straffsmocka och ja jag vet, jag VET… gud finns inte… INGEN gud finns… men tänk om…tänk OM…

…eller så är det som de säger i ”The Usual Suspects”…

https://www.youtube.com/watch?v=v6CqiShbBgo
……………………………………………….

02.30 Sms:ar Sigge en sista gång.

Inget svar; han låtsas sova.

Men jag vet nog. Jag VET att han ligger och nuppar nån som har skitmycket kredd. Khemiri eller Lena Andersson. Kanske båda samtidigt.

Och jag får inte vara med.

Fan.
Fan. Fan.
Fan. Fan. FAN!
………………………………………………..
03.00 Angst! Ennui! Weltschmerz!

Inser att det är kört.

Jag KOMMER att dö en dag. Och SD KOMMER att bli Sveriges största parti – hur många förmanande, gråtmilda, grötmyndiga, glesbygdsföraktfulla söndagskrönikor jag och Lars Lindström än skriver…

It’s over.

Och det värsta av allt är att jag kommer att dö utan att nånsin ha fattat hur Läckberg gjorde…

Fan.

FAN!!!!!!!
………………………………………………..

03.15 Drömmer att jag är gäst hos Skavlan. Hans ende (han behöver ingen annan).

”Jo ar värry fejmuss in Sweden”, säger han och lägger huvudet på sned, ”icke sant?”

”Indeed I am, Fredrik” svarar jag och drar ett dramatiskt bloss på min Galouis”…indeed I am…”

Frid.

………………………………………………
Foto: Magnus Ragnvid/Creative Commons, the photographer does not endorse this work of fiction.

Kommentera

